Kritik zu Triangle of Sadness (2024)

Es gibt mehrere Gründe, weshalb »Triangle of Sadness« im Gedächtnis bleiben wird. Einer davon ist ein sehr trauriger: Darstellerin Charlbi Dean starb am 29. August im Alter von nur 32 Jahren. Die als Model bekannt gewordene Südafrikanerin hat in Östlunds Film ihre erste und nun auch letzte Kinohauptrolle. Als Influencerin Yaya hinterlässt sie einen bleibenden Eindruck in diesem an einprägsamen Figuren nicht armen Film. Ihr Partner: Harris Dickinson als Carl, männliches Model und ebenfalls erfolgreich – allerdings bereits auf dem absteigenden Ast, wie wir im Prolog des Films erahnen können. So muss er bei einem Casting gleich zwei Mal einen »Walk« machen, außerdem sei sein »Triangle of Sadness« zu deutlich – eine schöne Bezeichnung für jene Zone auf der Stirn, wo sich Sorgen- und Zornesfalte treffen. Nebenbei erläutert der Prolog den Unterschied zwischen »happy« und »grumpy« Labels (H&M/Balenciaga) und taucht tief hinein in eine Welt, in der gutes Aussehen die Währung ist, Oberfläche alles, was zählt, und in der jede Überzeugung genauso austauschbar ist wie die Slogans, die bei einer Fashion Show über die Leinwand wabern: »Stop Climate Change«, »All are equal«. Das passende Urteil zur eigenen Haltung liefert dieselbe Show gleich mit: »Cynicism masquerading as Optimism«.

Dem Prolog folgen drei recht unterschiedlich gelagerte Kapitel. Im ersten erleben Yaya und Carl eine kleine Beziehungskrise, ausgelöst durch die Frage, wer im Nobelrestaurant an diesem Abend die Rechnung übernimmt. Mit doppelbödigen Dialogen widmet sich Östlund einem seiner Lieblingsthemen: Geschlechterrollen und männliche Orientierungslosigkeit angesichts ihres Wandels. Das zweite Kapitel begleitet Yaya und Carl auf eine Luxusjacht, auf der sich ausschließlich die sehr Reichen und sehr Schönen tummeln, vom einsamen skandinavischen IT-Milliardär (Henrik Dorsin) über den klischeehaft protzenden russischen Oligarchen Dimitry (Zlatko Buric) mit gelangweilter, spleeniger Gattin Vera (Sunnyi Melles) bis hin zu einer älteren Deutschen (Iris Berben), deren Sprache nach einem Schlaganfall auf die kryptischen Worte »In den Wolken!« reduziert ist. Die nettesten Gäste an Bord sind ein sehr britisches altes Ehepaar, das ein Vermögen mit Handgranaten und Landminen gemacht hat. Der Kapitän (wunderbar: Woody Harrelson), Säufer, Idealist und Sozialist, hat sich derweil mit sehr viel Alkohol in seiner Kabine verkrochen, wird sich aber zu einem späteren Zeitpunkt ein in mehrfacher Hinsicht hochprozentiges Zitateduell mit Dimitry zum Thema Sozialismus versus Kapitalismus liefern.

Der Ton des Films wird noch schärfer, wenn Östlund uns in episodischem Wahnsinn die Obszönität des Reichtums und der Machtverhältnisse an Bord vor Augen führt. So werden per Hubschrauber ein paar Gläser Nutella zur Jacht geflogen, weil ein Gast sich das gewünscht hat, und die gesamte Crew des Schiffs muss irgendwann eine Runde im Meer baden gehen, nur weil Vera der festen Überzeugung ist, ihnen damit etwas Gutes zu tun. Widerspruch wird nicht ­geduldet. Und die Bediensteten? Lächeln zu jeder noch so unsinnigen Frage und zu jeder noch so miesen Beleidigung. Was bleibt ihnen ­anderes übrig?

Kritik zu Triangle of Sadness (2)

© Fredrik Wenzel/Alamode Film

Diesen mit Gusto ausgemalten Mikrokosmos des Narrenschiffs, das natürlich auch ein Spiegel unserer spätkapitalistischen Gesellschaften ist, lässt Östlund schließlich in einem beispiellosen Exzess implodieren. Das noble Captain's Dinner verwandelt sich im Sturm in eine Kotzorgie. Auch diese Szene zählt zu den Aspekten des Films, die zweifellos haften bleiben, weil sie so bewusst jede Geschmacksgrenze überschreitet. Neben Östlunds Lust an der Provokation lässt sich daraus aber auch ein authentischer Ausdruck der Wut angesichts all des Unrechts und Bullsh*ts dieser Welt lesen. Und darum ist es eine Sequenz, die zugleich Ekel und Vergnügen hervorruft (oder zumindest hervorrufen kann). Und es ist nicht das Ende der Turbulenzen. Auf einer einsamen Insel (Kapitel 3) finden sich einige Überlebende wieder – und erleben nun die Umkehrung der Hierarchie . . .

Die satirische Schlagkraft von »Triangle of Sadness« hätte möglicherweise von thematischer Reduktion profitiert – musste sowohl die Modebranche als auch die Welt der Superreichen beschossen werden? –, ebenso wie von ein paar Straffungen, denn die jetzigen 142 Minuten vermögen nicht durchweg zu fesseln. Und keine Frage: Östlund war schon subtiler. Im Vergleich zu »Höhere Gewalt« und »The Square« ist »Triangle of Sadness« brachial, die Pointen fallen simpler und härter aus. Aber ist diese Form der Überspitzung nicht angemessen, ja vielleicht sogar notwendig angesichts von Verhältnissen, an die wir uns so sehr gewöhnt haben, dass uns ihre Obszönität meist schon gar nicht mehr auffällt?

Kritik zu Triangle of Sadness (3)

© Fredrik Wenzel/Alamode Film

Der Film erschöpft sich zudem nicht im billigen Reichen-Bashing. Vielmehr zeigt er, dass es genau jene Verhältnisse sind, die das Verhalten der Menschen prägen, und dass Unterprivilegierte, kommen sie in eine Machtposition, nicht zwangsläufig besser sind. Östlunds Blick ist völlig illusionslos, doch trotz seiner (im klassischen Sinne) zynischen Perspektive: Ganz herzlos ist er nicht. Er lässt alle seine Figuren in ihrer Menschlichkeit und Widersprüchlichkeit zur Geltung kommen, beispielsweise auch Dimitry, der anfangs wie eine fiese Karikatur erscheint. Darin liegt wohl auch die Melancholie, die in »Triangle of Sadness« immer wieder mitschwingt.

Kritik zu Triangle of Sadness (2024)

FAQs

Why was Carl running at the end of Triangle of Sadness? ›

"And Carl realises that for Yaya and Abigail, the whole situation maybe will be dangerous. He feels like something bad could happen, so that is why he's running like that, bloody and frantic."

How disturbing is the Triangle of Sadness? ›

There is a protracted scene involving projectile vomiting and diarrhea, and the bludgeoning to death of an animal, as well as drowned bodies on-screen.

What does "in den wolken" mean in the Triangle of Sadness? ›

In Östlund's most discomfiting choice, another woman (Iris Berben) has been disabled by a stroke and can only repeat the words “In Den Wolken,” which means “In the clouds.” Clearly that's where Östlund thinks most of these people live, far from a grounded reality.

What does the Triangle of Sadness ending mean? ›

The true meaning of the Triangle of Sadness ending explores themes of privilege and the super-rich, as well as the role reversal and shifting dynamics that occur on the island, particularly with the supermodel couple Carl and Yaya.

Is Triangle of Sadness an allegory? ›

Armond White, in a critical review for National Review, talks about the substitution of concepts in Triangle of Sadness: "Östlund extends his Euro-Marxism into a second-rate allegory about third-world exploitation: An insulting subplot features the ship's Filipino toilet manager (Dolly De Leon) turning the tables on ...

Does Carl sleep with Abigail in Triangle of Sadness? ›

She invites Carl to sleep with her in the lifeboat, and it is soon obvious that they are having a sexual relationship at night – with her giving Carl extra food as a kind of payment that he passes on to Yaya.

What are they spraying in their mouths in Triangle of Sadness? ›

The funniest thing was probably a scene where I'm spraying my mouth with Evian. That's not in the script. I was doing that because — and I haven't actually spoken to Harris about this yet — I was so nervous that day that my mouth was so dry. It was a love scene.

Why were people vomiting in Triangle of Sadness? ›

The film's second act takes place aboard a luxury yacht, culminating with the Captain's Dinner. Ill-timed with a raging storm that violently rocks the boat, the dinner causes nearly everyone on board to succumb to seasickness, namely projectile vomiting.

Why is the Triangle of Sadness so gross? ›

In short, Triangle of Sadness is a gross-out movie. It belongs to that much-maligned group of films that dwell on the icky bodily functions which we prefer to keep behind closed doors. They're films in which those bodily functions are especially noisy, protracted and embarrassing for the poor characters in question.

What happened to the donkey in Triangle of Sadness? ›

'Triangle of Sadness' has a squeamishly silly donkey scene

In a comically uncomfortable three-minute sequence, tech billionaire Jorma (Henrik Dorsin) is forced to kill a donkey with a rock in order to feed his fellow castaways, who all look on in horror.

What does Therese keep saying in Triangle of Sadness? ›

(The ship has no sails.) In a characterization that reveals Östlund's crass sense of humor, there's a running joke about a woman named Therese (Iris Berben), who is disabled by a stroke and aphasic, able only to call her husband by name and speak the phrase “in den Wolken” (“in the clouds”).

What is the woman saying in Triangle of Sadness? ›

There is a German woman who has suffered a stroke, cannot move unaided and can say nothing but the phrase “in der Wolken” – “in the clouds” – which towards the film's end looks as if it might facilitate a nifty plot twist, but doesn't.

Was the black guy in Triangle of Sadness a pirate? ›

There's also Nelson (Jean-Christoph Folly) whom Dimitry accuses of being one of the pirates, though Nelson says he worked as an engineer on the boat.

Is there a part 2 of Triangle of Sadness? ›

However, Triangle of Sadness marks his English-language film debut. The movie plays with structure, separating the plot into three distinct parts: Part I - Carl & Yaya; Part II - The Yacht; and Part III - The Island. Each part has its own mini-arc and sparks a lot of questions for viewers.

What is animal cruelty in the Triangle of Sadness? ›

Animal cruelty

The animal is eventually killed by the character repeatedly bashing it with the rock (which is not shown in detail). The character is shown to be traumatised by his actions and is comforted by other characters.

What is the track at the end of Triangle of Sadness? ›

Triangle of Sadness (Ending Song) Fred again - Marea (We've Lost Dancing)

What is the animal noise in Triangle of Sadness? ›

The one in Ruben Östlund's scabrous satire Triangle of Sadness is heard before it is seen, delivering a series of nightmarish yawps that terrify the film's castaways on a desert island so much that they flee for safety. When they discover it's only a donkey, the tables turn.

Is Triangle of Sadness anti-capitalism? ›

Initially focusing on capitalism-as-consumerist indulgence, the film flips the visuals with the vomit scene, in order to both delight and disgust viewers. But this double cathartic effect fails to interrogate the film's and the audience's positionality within the capitalist system it satirises.

Who is the beach vendor in Triangle of Sadness? ›

Nana Manu: Beach Vendor.

What is the message behind the Triangle of Sadness? ›

Triangle of Sadness is a satirical film about class disparity, featuring a power imbalance between a supermodel couple and a shipwreck that disrupts the hierarchy. The film explores the contrast between the rich islanders' lack of survival skills and their reliance on a cleaner for survival on a deserted island.

Why did Carl tie balloons to his house? ›

After a career as a balloon salesman, and losing his beloved wife Ellie, Carl attaches thousands of balloons to his house to make it fly. He inadvertently picks up Wilderness Explorer Russell along the way.

What is the gross scene in Triangle of Sadness? ›

'Triangle of Sadness' Director Ruben Östlund on Getting That Gross-Out Seasick Scene Down to a Science. ,” the Swedish filmmaker's wild comedy set in part aboard a luxury yacht. But when an ocean storm rocks the boat, that cuisine is also regurgitated when the privileged are beset by violent, urgent vomiting.

Top Articles
Latest Posts
Article information

Author: Dan Stracke

Last Updated:

Views: 5749

Rating: 4.2 / 5 (63 voted)

Reviews: 86% of readers found this page helpful

Author information

Name: Dan Stracke

Birthday: 1992-08-25

Address: 2253 Brown Springs, East Alla, OH 38634-0309

Phone: +398735162064

Job: Investor Government Associate

Hobby: Shopping, LARPing, Scrapbooking, Surfing, Slacklining, Dance, Glassblowing

Introduction: My name is Dan Stracke, I am a homely, gleaming, glamorous, inquisitive, homely, gorgeous, light person who loves writing and wants to share my knowledge and understanding with you.